top of page
  • תמונת הסופר/תgal travels

גיאורגיה

6.9 יום שלישי, יום 1- טיסה לטבליסי הגעה בלילה-שינה 7.9 יום רביעי, יום 2- יום בטבליסי ונסיעה בערב לקזבגי 8.9 יום חמישי, יום 3- קזבגי עלייה לכנסייה ונסיעה לjuta 7.9 יום שישי, יום 4 - מהכפר Juta לכפר Roshka (18 ק״מ) 10.9 יום שבת, יום 5 - מהכפר Roshka טרמפ עד לmtskheta 11.9 יום ראשון, יום 6 - חצי יום mtskheta וטיול טרמפים עד לקזבגי- סטפמינדה חלק מ״דרך צבאית״. 12.9 יום שני, יום 7 -טיול בעמק טרוסו 13.9 יום שלישי, יום 8- גוואלטי מפלים וחזרה לטבליסי 14.9 יום רביעי, יום 9- טביליסי 15.9 יום חמישי-טבליסי 16.9 יום שישי -לבד בטבליסי וטיסה לאזרבייג'ן.

***התכנון שלנו של הטיול לא היה הכי טוב הרבה עליות צפונה ונסיעות חזרה לעיר, הוא לא היה מתוכן טוב מכיוון שהיה לי מבחן גדול לפני וטסנו יחסית ספונטניות יום אחרי המבחן שלי!

אכתוב לכן המלצה שלי לכיצד מומלץ לתכנן את הטיול בגיאורגיה מהנסיון אחרי הטיול שם בסוף הכתבה!

יום 1:

יום של טיסה, נחיתה בטבליסי בערב ולינה.

הגענו לטביליסי וירד גשם, קנינו סים והמרנו כסף בשדה התעופה והזמנו מונית דרך בולט שלקחה אותנו באמצע הלילה למקום שהיינו צריכות לישון בו.

הגענו מאוחר ולא נתנו לנו להיכנס ונאלצנו לחפש ב-00:40 בלילה מקום אחר לישון בו, הנהג שלנו היה ממש נחמד ועזר לנו ומצא לנו מלון שהיה לא זול... אליו הגענו ב-1:30.

יום 2

יום ראשון בטביליסי, יום סידורים!

לקחנו רכבת שעלתה לנו 2 לארי לאחת (2.40 שקל) ונסענו להסתובב בעיר.

כמה המלצות:

-ממליצה לנחות בשעות הבוקר צהריים אם מתאפשר

-לינה: שימו לב לשעה של הצ׳ק אין! לרוב זה עד 00:00 ואחרי זה אי אפשר

‏-bolt אפליקציה מעולה להזמנת מוניות

-מפות קנינו בgeoland 15 לארי למפה, עדיף את הגז לקנות בקניון יותר זול!

-היינו בכל החנויות טיולים בטבליסטי, כולן יקרות! תתארגנו מראש כמה שאפשר בארץ על (כיסוי לתיק לגשם, מקלות הליכה, מעיל וכו׳…)

החנויות שנמצאות ב Galleria mall:

‏-North face

‏-magelani

‏-Spx

במקום אחר: M plus

- מפצל יכול ממש לעזור! יש מספר שקעים מוגבל ואנחנו מטעינות גם פלאפונים וגם מטענים ניידים.

-גוגל תרגום: הרוב לא דוברים אנגלית בכלל לכן גוגל תרגום ממש יכול לעזור!

יום 3:

נסיעה לקזבגי!

כמה דברים חשובים:

יש מיניבוסים קטנים שנקראים מרטושקה שאיתם אפשר לסוע לקזבגי, נסיעה של 3 שעות- 15 לארי לאחת.

(יש איפה שהתחנה שוק קטן ונחמד).

יש אפשרות לקחת רכבת, אנחנו לקחנו בולט עד לתחנת

הרכבת Didube משם יוצאת המרטושקה.

ועדיף לסוע באור יום ולא להגיע לשם בערב

-ישנו במקום אצל זקנה חמודה אבל היה שם לא הכי נוח ונעים, ממליצה לעבור על כל התמונות והביקורות אם אתן מזמינות בבוקינג!

-יש בסטפסמינדה (שזה גם קזבגי) מוניות, אוכל וגם change.

-לא זול ומקום תיירותי מאוד!

***עובדה לא חשובה: סטפסמינדה זה השם הישן של המקום, קזבגי זה השם החדש על שם ההר שיש שם וכיום יש למקום את שתי השמות החדש והישן שנשארו לו.

עוד עובדה מצחיקה: לא בטוחה אם תצליחו לבטא קזבגי כמו המקומיים, תשלחו לי סרטון אם כן!

יום 4:

דברים שחשוב לדעת על Gergeti Trinity Church ️

(כנסיית השילוש הקדוש)

מקום ממש יפה שנמצא מעל העיירה קזבגי, מתחת להר קזבק.

העליה לשם לוקחת בערך שעתיים מהכפר ברגל. אם אתן עם רכב יש אופציה להעלות חצי עד לחלק שעוצרים אתכן זהבערך כחצי שעה למיטיבות לכת.

אפשרי לקחת מונית מהכיכר המרכזית שלוקחת 70 לארי! לא ממליצה…

גוגל מפס הוביל אותנו בדרך טובה עד למעלה, שם חסמו את המעבר למי שבא ברכב ואומרים שיש בעיה בכביש ורק הם יכולים לסוע (זה לא נכון סתם רוצים שתשלמו) על מנת שיקחו מוניות.

רוב האנשים מחנים שם ובוחרים פשוט ללכת ברגל כחצי שעה עד לכנסייה, יש שתי דרכים:

אחת על הכביש והשנייה ביער כזה יפה גם שם ניסו לשכנע אותנו לא ללכת, אך הדרך בסדר גמור, יפה ומסודרת!

כנסיית גרגטי, כנסיית השילוש הקדוש נמצאת בגובה של 2,100 מטרים. הכנסייה צופה על העמק ואל הכפר קזבגי שמתחת וגם לפסגתו המדהימה של הר קזבג. בחזרה למטה פגשנו כמה ישראלים בני 70 שראינו לפני שעלינו, אחר כך פגשנו אותם כשהלכנו לאכול באותה מסעדה במקרה.

אחרי ביקור בכנסייה ירדנו למטה חזרה לחנייה איפה שעוצרים את הרכבים ותפסנו טרמפ בחזרה למרכז של העיירה קזבג.

המארחת שלנו בגסטהאוס

הנוף מהכנסייה

בעלייה לכנסייה

אחרי הטיול אכלנו בקזבגי קצת חצ'פורי וחיניקלי

באותו יום שירדנו מהכנסייה ראינו אנשים שעולים ודיברנו עם אנשים והיה ממש נחמד, תפסנו טרמפ בחצי הדרך עד למטה חזרה לכפר והתלבטנו מה לעשות… אמרנו נתחיל ללכת ונעבור את כל המוניות ואחריהן נתפוס טרמפים :)

ואז במקרה בדרך 2 חבר׳ה שדיברנו איתם ראו אותנו ועשו סיבוב חזרה אלינו, שאלנו אותם לאן הם נוסעים והם אמרו לנו שלג׳וטה וככה קיבלנו החלטה ששם אנחנו ישנות הלילה!

עשינו איתם מסלול הלוך חזור והיה ממש כיף, עשינו מלא תמונות, שתינו תה ואפילו צ׳ה צ׳ה

הם חזרו חזרה לקזבגי ואנחנו נשארנו לישון שם לקראת מסלול ארוך למחרת.

חברים חדשים שהכרנו ונסענו איתם לג'וטה

במסלול עצרנו לכוס תה וקצת צ'ה צ'ה אצל זקנה חמודה

Magazine magelani המקום המקסים שישנו בו- חפשו בבוקינג!

יום 4:

הליכה מג׳וטה לרושקה- חזרנו באותה הדרך שהלכנו יום לפני עם החברים החדשים, מיכיוון שכבר הכרנו את הדרך עברנו את החלק הראשון ממש מהר!

הדרך יפייפה מלאה בנופים מדהימים, היה לנו קררר למרות ההליכה ולאחר מכן טיפסו על הר מאוד גבוה ותלול שהגענו לשיא גובה במסלול של 3263 מ׳! היו שם רוחות וממש קפוא, הירידה משם הייתה תלולה מאוד ובהתחלה שלה אפשר להגיד אפילו מסוכנת, ממש צרה עם אבנים מחליקות צעד אחד לא נכון ואתן למטה .

חלק מהדרך הזאת עשינו בישיבה ואז שהשביל נהיה יותר טוב כבר ירדנו, הירידה הייתה מאוד ארוכה ושוברת

אחריה הגענו לאגמים שתכלס אם לא הייתי חוששת שנגיע מאוחר מידי לרושקה הייתי נכנסת, נשארו לנו עוד שעתיים שלהליכה בדרך ראינו המלטה וזה היה קסום.

כשהגענו לרושקה גילינו שיש שם רק איזה 2 גסטהאוסים (אנחנו בלי אוהל), אחד היה מלא והשני היה מפוקפק- הלכנו לשם כי רק שם היה מקום ולא היה שם גם אוכל ובגסטהאוס השני לא הסכימו למכור לנו כי היה שם איזה אירוע משהו לא ברור…

מתוסכלות ורעבות הלכנו לישון ולמחרת החלטנו שנזרום ונחזור כנראה לכפר אחר יותר מרכזי.

מכשיר קשר לוויני של מגנוס יש לכן\ עליו קוד קופון: Galtravels10 שמקנה 10% הנחה

היה ממש קפוא בפסגת ההר

פרה ממליטה

רושקה

המקום המפוקפק שישנו בו

יום 5:

מהכפר Roshka החלטנו ללכת ברגל עד שנגיע לכפר בשם Ghelisvake וננסה בדרך לתפוס טרמפים, אחרי בערך חצישעה הליכה עצרו לנו טרמפ בעל ואישה גיאורגיים נחמדים מאוד! הוא היסטוריון או משהו- כל הדרך הראה לנו מקומותמהרכב וסיפר לנו ואחרי שיחה איתן המליצו לנו ללכת לmtskheta, אמר שזה מקום ממש מעניין ויהיה לנו הרבה מה לראות שם- זרמנו איתם זה היה בדרך שלהם (הם נסעו לטיביליסי) היינו איתם כמעט 3 שעות נסיעה! מדהימים

הם עצרו לנו בפיצול בין טבליסי למצחתה שם קנינו לנו סוף סוף אוכל והתפנקנו אפילו פירות וצ׳ורצ׳חלה ומשם תפסנו טרמפ למצחתה.

לא היה כיור בקומה שלנו לצחצוח שיניים, אז צחצחנו בחדר עם בקבוק מים

מזרקות הנצחה שניתן למלא מהן מים

תופסות טרמפים לכל מקום שהוא לא רושקה

לחם עם שעועית בדרך למצחתה

קסאטה רק עם וניל

ישנו בגסטהאוס מעולה בשם: Guesthouse Dariali הבעלים היו ממש נחמדים ונדיבים, עשו לנו סיור בבית- הם מכינים ייןלבן, יין אדום וצ׳ה צ׳ה ומזגו לנו בנדיבות לטעום! וגם שאר האורחים היו ממש נחמדים, פגשנו שם את איוואן שמטייל בגיאורגיה על אופניים.

עשה לנו סיור בבית ואראה לנו איפה הוא מכין את השתייה

צ'ה צ'ה חריפה מאוד שהבעלים הכין

החדר בגסטהאוס

מרק שעועית חריף

תפוחי אדמה ממש טעימים עם מטבל יאמי

חצ'אפורי עם ביצה וגבינה

יום 6

חצי יום היינו בmtskheta בטיול בין כנסיות ולאחר מכן התחלנו טיול טרמפים לקזבגי

טיול טרמפים ״הדרך הצבאית״

אנחנו לא עשינו את הכל אבל כמה נק׳ ממש יפות!

ממליצה לעשות את זה עם רכב פרטי, למרות שקצת מפחיד לסוע בגיאורגיה בגלל הנהגים שם!

או באמת עם מוניות, אם אתן נוסעות עם מוניות אז תחלקו עם עוד אנשים, אחרת זה ממש יקר- יש גם הסעות של קבוצות שיוצאות מטבליסי לקזבגי וחזרה ועוברים איתם בכל הנקודות של הדרך הצבאית.

״הדרך הצבאית״

אנדרטת הידידות גאורגיה-רוסיה

עם חנצ' והנוף המטריף

תופסות טרמפ לנקודה הבאה

הלינה שלנו בקזבגי הפעם היה במקום אחר, מקום ממש מקסים והמארחת הייתה מדהימה!

יום 7:

קמנו לבוקר קצת קשוח… הייתה סתימה בשירותים, הייתי מתוסכלת כבר מה טרמפים והמוניות ורציתי לבטל את הטיול שלנו באותו היום!

עד שהגיעו דביר ואביחיל, 2 חבר׳ה ישראלים ונסיכים ששאלו אותנו אם בא לנו לקחת איתם מונית בדיוק למסלול שרצינו, זה היה בול בזמן! לקחנו איתם יחד מונית ועד שהם טסו חזרה לארץ היינו יחד…

נסענו לעמק טרוסו, טיול יפייפה עם מי סודה! כן כן הם מבעבעים וניתנים לשתייה, עומק המים ממש ממש עמוק!

סיימנו את הטיול היפה וסגרנו יחד בגסטהאוס בקזבגי.

טרוסו וואלי- הנסיעה עם ווסילי עלתה לנו 150 לארי הלוך חזור עם ווסילי, ואז משם נסענו יחד לגסטהאוס .

עם ווסילי יוצאות למסלול

המספר של ווסילי

יום 8:

קמנו בבוקר וזרמנו לטיול במפלי גוואלטי ,נסענו עם הנהג התותח שלנו ווסילי

התחלנו בטיפוס למפל הגדול שאליו החלטנו להיכנס למרות שהיה באמת קפואא!

התחממנו בשמש עם קפה ועם מנה חמה שהכנו בפקל ,

פתחתי את המייל בסוף המסלול וגיליתי שלא עברתי את המבחן הסופי של הקורס כמובן שהיו הרבה דמעות!

אבל איזה כיף שהייתי עם חן וגם אביחיל שממש עודד אותי, אם לבכות לפחות בגיאורגיה בנופים המהממים שלה!

משם נסענו חזרה במרתושקה לטבליסי שם נפרדנו מדביר ואביחיל המקסימים!

הנוף המושלם מהגסטהאוס שלנו

כן כן נכנסנו למים הקפואים, זאת הייתה חוויה!

בדרך חזרה לטביליסי

מצאתי קסטה וניל ושוקולד! מרוצה

אכלנו חומוס עם דביר ואביחיל ונפרדנו

יום 9

טביליסי עשינו free tour הסיוריםהם בחינם ונהוג להשאיר טיפ למדריך, הייתי בסיורים כאלה ברומניה ובבולגריה זהממש כיף! הסיור יוצר בדרך כלל מכיכר החירות בשעה 12:00 והוא כשעתיים ווחצי.

אחר כך הלכנו בהמלצת המדריך לשוק בDRY BRIDGH, לא היה מקום בהוסטל המהמם שישנו בו לילה קודם אז נאלצנו לישון בהוסטל מפוקפק וממש לא כיפי, חזרנו בערב והכרנו שם חברים והייתה אווירה טיפה יותר נעימה, הכרנו שם בחור לבנוני, הוא שאל אותי מאיפה אני ועניתי לו ישראל והוא חשב שברגע שיגיד למי מאיפה הוא שיקרה משהו, אבל הגבתי רגיל..

הייתה לנו שיחה ממש מעניינת על כל המצב וזה שזאת סיטואציה מורכבת (נגיד הוא לא יכול לעקוב אחריי באינסטגרם כדי שלא יראו) אבל הלוואי וכל האנשים יכלו לתקשר ולנהל שיחה כמו שאנחנו עשינו.

רוב האנשים רוצים בסך הכל לחיות, אף אחד לא אוהב מלחמות.

אחר כך הלכנו איתו ועוד חברה שהכרנו (כשהיא הייתה בארץ היא הצטרפה לאחד הטיולים שלי) הלכנו איתם לאכול והם הזמינו אותנו לפלאפל!

המלצה להוסטל מושלם בטבליסי: 13 hostel (לא ממומן, המלצה מהלב)

קבלו 6 המלצות חובה בטביליסי!!

1.המאכלים המסורתיים של גיאורגיה: חצ׳אפורי: מגיעה בכל מיני צורות ומילואים שונים! צ׳ורצ׳חלה: הממתק הגיאורגימגיעה בטעמים שונים וממולא בכל מיני אגוזים! חינקלי: בצק דק ומאודה ממולא בבשר, יש גם במילויים צמחוניים כמו: תפוחיאדמה, גבינה, פטריות וכו׳…

2.מגדל השעון הנטוי:

נראה כמו מגדל מתוך "עליסה בארץ הפלאות".

הוא מכוסה אריחים בצבעים וגדלים שונים ה הוא נטוי ונראה כאילו עומד ליפול.

בכל שעה יוצאת ממנו דמות קטנה ומצלצלת בפעמון הגדול גדול.

בשעה 12 בצהרים וב-7 בערב יש מופע בובות וליד המגדל יש תיאטרון בובות שהוא למבוגרים!

3.מפל Leghvtakhevi

נמצא בלב טביליסי הישנה, גובה המפל 22 מטר.

ליד המפל יש אנשים עם קוף ותוכי שאם אתם מצלמים או מצטלמים איתם גובים על זה תשלום, כמובן שחשוב לי להבהירשאני ממש נגד הדבר הזה! בע״ח הם לא

קישוט ולא נועדו להצטלם איתם, לרכב עליהם ולשעשוע שלנו, כך שאל תתנו לדבר הזה יד!

4.שוק בDRY BRIDGH:

שוק פשפשים שפתוח כמעט כל יום מהשעה 9:00-17:00 לפעמים עד 16:00, אפשר למצוא בו מלא מציאות ממגנטים, גרביים, תיקים למצלמות ישנות ועוד דברים מגניבים!

5.רכבל לכרתווליס דדה (Mother of Georgia):

אנדרטה בבירת גיאורגיה טביליסי, הפסל הוקם על ראש גבעת סוללאקי בשנת 1958, השנה שבה חגגה טביליסי 1500 שנה להיווסדה.

דמות האלומיניום באורך עשרים מטר של אישה בלבוש לאומי גאורגי, ביד אחת יש לה כוס יין כדי לברך את הבאים וביד השנייה חרב על מנת להגן על העיר מפני אוייבים.

ממליצה לעלות ברכבל, עלה לנו 7 לארי ביחד!

6. חמאם טורקי: אחת החוויות המיוחדות שעשיתי בגיאורגיה, חן כבר לא הייתה איתי והעברתי את אותו היום עם שניחברים חדשים מההוסטל , השכרנו חדר בחמאם והזמנו לנו גם פילינג, זה היה קצת כואב ומוזר בהתחלה ולאחר מכןהתרגלתי ונהנתי מהחוויה ממש! יצאתי חלקה ונעימה כמו תינוקת. אני הייתי בKiev sulfur bath

יום 10

ביום האחרון בטבליסי הייתי לבד כי חן כבר טסה לישראל, ביום הזה הצטרפתי לחברים חדשים שהכרתי בהוסטל והלכנו יחד לחמאם הטורקי שהמלצתי לכן\ם עליו מקודם! היה ממש כיף וחוויה מטורפת, אחר כך המשכנו לכנסייה טיילנו ואכלנו והיה ממש נחמד, חזרתי להוסטל התארגנתי ונחתי ובערב יצאתי לטיסה שלי לאזרבייג'ן.

זאת הייתה החוויה שלי מגיאורגיה בהחלט אחזור אליה בפעם הבאה יותר מסודרת ומאורגנת, וגם אעשה טרק נוסף באיזור אחר כנראה מסטייה אושוגולי.

טיפים לטיול בגיאורגיה:

- אם אתן פעם ראשונה בגיאורגיה תקחו יומיים לטבליסי משם ממליצה לחפש חברת תיירות שעושה את הדרך הצבאית- יצא לכן\ם משתלם לצאת עם קבוצה ותעצרו בכל הנקודות עד קזבגי, יש אופציה לחזור לטביליסי או להישאר בקזבגי, תשארו בקזבגי ותעשו שם בערך שלושה ימים של טיולים בסביבה או טיול ארוך של כמה ימים (כמו שחן ואני התחלנו) מקזבגי לג'וטה ואז לרושקה וכן הלאה (לבוא ערוכות\ים עם אוהל, אוכל, בגדים חמים וכל מה שצריכות).

אם טרק כזה זה יותר מידי עבורכן ממליצה להתחיל במסטייה אושוגלי.

באיזור של טבליסטי יש עוד כל מיני כפרים וערים ששווה לבקר בהם אבל זה רק עם יש לכן רכב! או במונית אבל זה יצא יקר.