top of page

עונה מומלצת: יוני - ספטמבר

תוכן עניינים:

כללי:

יום 1: נחיתה בסביו והתארגנות

יום 2: נסיעה למסלול והגעה לשלטר הראשון

יום 3: דרך אגם רולה לשלטר השני

יום 4: הליכה למולדבאנו ולינה בבקת פודרגו

יום 5: אגם בלאה

יום 6: בוקרשט

יום 7: טיסה מקראיובה לת"א

כללי:

בחירת היעד: חיפשנו יעד שהוא יחסית זול וגם מתאים מבחינת מזג האוויר בזמן הספציפי שיש לנו.

בתחילת ספטמבר יצאנו 3 חברים ואני לטרק של 4 ימים בהרי פאגראש ברומניה.

בטיסה זולה דרך חברת wizz air.

הטרק לא פשוט מבחינה פיזית אך מתגמל בנופים מדהימים.

מתווה כללי של טרק בהרי פאגראש: השביל המרכזי בהרי פאגראש נמתח לאורך קו הרכס עצמו, על קו פרשת המים. אחת מנקודות הציון הבולטות היא פסגת מולדוביאנו Moldoveanu, הפסגה הכי גבוהה ברומניה (2544 מ'), ולמרות שהיא אחד משיאי הטרק, הנופים הם נהדרים לכל אורכו של קו הרכס.

אנחנו בחרנו בעלייה רגלית מהעמק, טיול על קו הרכס, וסיום באגם Balea. אני חושב שיש משהו בזה שעולים ומטפסים מלמעטה ולאט לאט מגלים את הנופים המטורפים ובעצם "זוכים" בהם.

ביקתות: יש ביקתות מסוג Cabana, שהן בקתות עם מיטות בחדרים, אפשרות לאכול שם והכל.. (מומלץ להביא שק שינה כי המזרנים והשמיכות לא נקיים). ויש את השלטר\Refugio שאלה מבנים סגורים (ודי מלוכלכים ) שבהם מטיילים יכולים לישון (נועד למקרה של סופות שלגים במקרה ואנשים נתקעים בדרך). אנחנו תכננו את הטרק שבו נישן כמה שיותר בשלטרים.

ניווט ומפות: השתמשנו באפליקצית mapy.cz שמאוד מומלצת וטובה, הורדנו את המפות לפני לאיזור שבו טיילנו (אין צורך באינטרנט בשביל זה). ולכן לא התאמצנו לקנות מפה,למרות שזה גם מאוד מומלץ.

אוכל ושתייה בטרק: קנינו אוכל במרכז קניות בקראיובה למשך כל הטיול: שיבולת שועל, אורז, עדשים, כיכרות לחם, ממרחים וכו... (טחינה מהארץ יכולה מאוד להוסיף). מי שתייה - בבקתה שישנו בה היו מים,מילאנו בבקתה וטיהרנו את המים כדי לא לקחת סיכון.

ביום הראשון עוברים הרבה פעמים ליד נחל וניתן למלא ממנו, ביום השני הולכים גבוה על קו הרכס ולכן אין נחלים זורמים, ואילו ביום השלישי כן היתה נקודת מילוי], נחל עם קצת מים, מילאנו ממנה מים והרתחנו אותם מפני שלא היו לנו כדורים לטיהור מים.

שימוש בסלולרי: קנינו סים לארבעתנו כשהגענו למרכז הקניות בקראיובה וכל פעם פתחנו נקודת גישה. במהלך הטרק עצמו אין כל כך קליטה סללרית. אין שקעי חשמל בכלל, מלבד בבקתה שישנו בה ולכן כדאי להצטייד במטענים ניידים.

שפה: רוב האנשים שפגשנו ידעו אנגלית, מלבד נהג מונית שהיינו צריכים להזמין לתחיל הטרק וביקשנו מהאישה שישנו אצלה שתעזור לנו ותזמין לנו מונית לבוקר למחרת לטרק (גם היא לא כל כך הבינה, אבל לבסוף הצלחנו) עם הנהג תקשרנו בעזרת גוגל תרגם.

יום 1 נחיתה בקראיובה והתארגנות-

יצאנו בטיסת וויזאייר של 8:55 מנתב"ג, ובסביבות 11:30 נחתנו בנמל התעופה של סיביו.

משם לקחנו אוטובוס למרכז קניות (קונים את הכרטיס לפני העלייה לאוטובוס וניתן לשלם באוטובוס עם האשראי, מצמידים למכונה וזה קונה כרטיס). הגענו למרכז הקניות הלכנו לדקטלון לקנות בלוני גז לטיול ועוד ציוד שהיה חסר לנו, קנינו כרטיס סים משותף ולאחר מכן הלכנו לקנות אוכל לטיול ובקבוקי מים. לאחר מכן לקחנו אוטובוס לתחנה המרכזית בסביו ומשם מיניבוס עד לפאגראש.

הגענו לפגראש שם ישנו בדירה במרכז העיר (החלטנו שניקח לנו יום להתארגנות לפני היציאה למסלול).

כדאי להזמין מראש, כי הדירות בפגראש אוזלות מהר.

*שימו לב לזמן הצ'ק אין וצ'ק אאוט של המקום! זה קריטי, אנחנו פספסנו מקום כי הצ'ק אאוט אליו היה עד 17:00 ולא הספקנו להגיע אליו.

יום 2 נסיעה למסלול והתחלתו

אשת הדירה הזמינה לנו מונית ערב קודם, בבוקר מוקדם פגשנו את הנהג והתמקחנו איתו על המחיר! שימו לב שהמחיר לקילומטר כתוב להם על הדלת.

נסענו איתו עד לתחילת המסלול בעיר בריאזה ב-100 רון.

יש 2 מסלולים אחד לאורך הנחל ואחד על הרכס, אנחנו החלטנו לקחת את זה שעולה לרכס עד בקתת אורלה ההרוסה ומשם המשכנו בעלייה עד לשלטר שלנו בו ישנו בלילה הראשון. אם הולכים טיפה מאחורי הRefugio אפשר לראות אגם קטן ויפיפה וגם תצפית מטורפת על כל העמק.

בדרך לתחילת המסלול
בקתת אורלה ההרוסה

בבקתת אורלה הכרנו איש מוזר שלימד אותנו איך זורקים סכין ותוקעים אותו על הדלת של הבית וכמעט הרג אותי כאשר הסכין עפה בחזרה אלינו ובמזל לא פגעה, עד שידיד שלי גם ניסה ושבל לא בטעות את הסכין.

בזכות האיש מילאנו לעצמנו עוד מים, הוא לקח שניים מאיתנו לנחל ושם מילאנו מים להמשך הטיול.

הוא הביא לנו גם לשתות מעין משקה אלכוהולי הנראה כמו תרופה ואנחנו ניסינו לתרגם את כל מה שאמר מפני שלא דיבר אנגלית.

בסופו של דבר אחרי יום עם עליות לא פשוטות הגענו על הרפיוג'י שבו החלטנו להישאר ולנוח לקראת הטיול ביום שלמחרת.

בעלייה פגשנו כמה מלקטים שליקטו עבורם אוכמניות והביאו לנו לטעום, זה היה מתוק וטעים מאוד.

אוכמניות בדרך
Refugio

זה אחד המקומות היפים שיצא לי לראות, רפיוג'י באמצע שום מקום עם מלא מלא נוף מסביב.

יום 3 דרך אגם רולה לשלטר השני

קמנו מוקדם בבוקר והלכנו דרך אגם רולה על מנת שנוכל למלא מים בבקבוקים שלנו (היה לנו בקבוק כלור שאיתו טיהרנו את המים) לפני האגם היה נחל בו עשינו עצירה ואכלנו ארוחת צהריים (על מנת שנשתמש במים לבישולים ואחר כך נמלא למסלול) אחר כך הגענו לאגם רולה שהיה אגם ענקי ויפייפה! ממנו המשכנו עד השלטר שם ישנו, זה היה יום קליל מי שהולך בקצב טוב יכול להספיק להגיע ביום אחד עד לויסטה מארה מתחת למולדובאנו (ההר הכי גבוה ברומניה).

אגם רולה

Refugio

יום 4 הליכה למולדבאנו ולינה בבקת פודרגו

ביום הרביעי קמנו מוקדם וטיפסנו עלייה לא קלה שנמצאת ממש מאחורי השלטר בו ישנו.

בשלב מסוים במהלך ההליכה מתחילים לראות את פסגת מולדובאנו.

פסגת מולדוביאנו עצמה נמצאת הליכה נראית מאוד קרובה אבל יש אליה הליכה שתלויה גם קצת בטיפוס והחזקה של הסלעים בעזרת הידיים. ישבנו בפסגה לאכול ארוחת צהריים. ולאחר מכן משם והתחלנו ללכת לבקתת פודרגו, במהלך היום לא היה לנו איפה למלא מים, לכן חשוב להצטייד במספיק מים מראש.

ומשם היה לנו יום הליכה שבו טיפסנו את המולדבאנו שהיה מטורף ודי הרבה מטיילים (רוב הטיול היינו לבד, לא ראינו הרבה מטיילים). ומשם המשכנו בהליכה עד לבקתת פודרגו (36 ליי ללילה),היו עוד לא מעט אנשים יחד איתנו בבקתה. הגענו התארגנו והכנו בחוץ ליד האגם אוכל לעצמנו.

*ממליצה להביא שקש (יש שמיכות, לא הכי נעימות\נקיות).

מולדובאנו

פסגת המולדובאנו

בקתת פודרגו

יום 5 אגם בלאה

בערב האישה בבקתה אמרה לנו שלמחרת יש חשש לגשם ולכן החלטנו לילה לפני לצאת מוקדם בבוקר על מנת להספיק לפני הגשם.

מבקתת פודרגו התחלנו לעלות עד לקו הרכס עצמו בסימון אדום שמתחיל ממש מעל בקתת פודרגו. רוב הזמן במסלול נמצאים בעלייה או ירידה, באותו היום היה הרבה ערפל ולכן הלכנו בהליכה טיפה מהירה כדי לנסות להגיע לפני שהערפל יגיע לאיזור שלנו.

יצאנו בשעה 6:00 יום ארוך מלא עליות וירידות ("תפירות") עברנו במספר אגמים יפייפים ולאחר מכן הגענו לירידה ארוכה לאגם בלאה. הירידה הייתה מלאה בערפל ולכן נאלצו לרדת ממש לאט, הכל היה חלק ולא ראו לאן מוביל. בסופו של דבר הגענו לאגם בלאה המדהים, בו יש הרבה מאוד תיירות ואנשים. הלכנו לשתות שוקו חם ותפסנו טרמפ עם בחור שהכרנו בדרך לבקתת פודרגו לבוקרשט.

Balea Lac הערפל שמכסה את

Balea Lac

יום 6-7 בוקרשט

ניצלנו את היום האחרון שלנו בבוקרשט ,עשינו סיור חינמי בעיקר ולאחר מכן קצת קניות בעיקר והתארגנויות לקראת הטיסה, בערב נסענו ללייזר טאג ומשם לקחנו מונית לרכבת ואז מהתחנת רכבת לקנו רכבת לקראיובה, שם לקחנו מונית לשדה תעופה של קראיובה, שם חיכינו לא הרבה זמן לקראת הטיסה שלנו שהייתה מוקדם על הבוקר.

טיפים:

-להוריד אפליקציית mapy.cz ואת המפות של המסלול לפני.

-כדאי להביא שקש+מזש השמיכות בבקתות לא הכי נעימות\נקיות.

-מומלץ להביא טבליות לטיהור מים, כמעט בכל יום יש איזה נחל\אגם שניתן למלא בו את הבקבוקים.

- חשוב לתכנן מספיק זמן לגמישות, ולמנוחה של יום-יומיים באחת הבקתות במקרה של גשם, מזג האוויר לא צפוי תמיד מראש.

-חשוב לשים לב למשקל שעל הגב, המסלול לא פשוט וצריך להביא בדיוק את הציוד שצריך.