top of page
  • תמונת הסופר/תgal travels

ים אל ים

עונות: כל השנה

איזור: צפת ורכס הרי מירון.

אופי הטיול: בינוני- קשה, 70 ק"מ, 3-4 ימים

בתשלום: ללא תשלום

דרכי הגעה: לנק' התחלה אפשר להגיע עם קו 22 או 32 מנהריה ולרדת באכזיב.

ניתן לכתוב בוויז: אנדרטת יד לי"ד.

יום 1: חוף אכזיב אנדרטת יד ליד, עין חרדלית, מצד אבירים, חניון לילה ליד אבירים.

יום 2: מאבירים, גשר אלקוש, נחל מורן\נריה שינה במירון חרבת חוממה.

יום 3: מחרבת חוממה, טיפוס להר מירון, נחל עמוד עליון ולינה בעין כובס.

יום 4: מעין כובס, נחל עמוד מרכזי ותחתון וסיום בכנרת.

חניוני לילה ומים בחניונים:

יום 1: חניון לילה באבירים (אפשר למצוא אותו אם אתן מסתבכות בעמוד ענן), יש ברזים למילוי מים ושטיפת הכלים ומקום למדורה, צריך לאסוף עצים בשטח בשביל זה.

יום 2: בחרבת חוממה יש ברזים מסודרים למילוי מים ושטיפת כלים.

יום 3: בעין כובס אין איפה למלא מים, אפשר להטמין מים במקום מראש בתשלום, יש פקח בשמורה שהבנתי שמוכן לעשות את זה , הוא נמצא באיזור בריכות שכווי יכולים לדבר איתו שאתן עוברות שם (לא הייתי מסתמכת על זה), לנו אמא של חברה הביאה מים לחניון לילה.

אוכל:

את האוכל לכל הטיול סחבנו על הגב למשך כל הימים.

ציוד :

-מפת סימון שבילים 2 (גליל עליון).

-שק שינה, מזרון שטח

- 4-6 ליטר מים

- גזייה לבישול וקפה+בלון גז נוסף

-סיר קטן/בינוני

-פנס

-נייר טואלט

-נעלי הליכה

-מקלות הליכה

-סנדלים (למעברי מים, לנוחות בחניון לילה)

- בגדים (לא יותר מידי)בהתאם לעונה

-אוהל (לא חובה) לנו זה ממש עזר בעיקר בעונה הזאת שמאוד קר בלילה.

-מוצ'ילה

-אוכל ל- 4 ימים (3 ארוחות ביום).

***לפני היציאה לשביל מומלץ לבדוק שהתיק לא כבד מידי ולא שוקל יותר מ-15-17 ק"מ (תלוי במשקל הגוף שלכם), המשקל ממש קריטי ומורגש במהלך הטיול, לחשוב טוב טוב על כל ציוד שמביאים.

אל המסלול יצאנו חבר טוב שלי קמינסקי ואני ובדרך הצטרפו אלינו עוד א\נשים חלקם הכרנו וחלקם הכרנו בטיול!

יום ראשון: חוף אכזיב אנדרטת יד ליד, עין חרדלית, מצד אבירים, חניון לילה ליד אבירים.

הגענו ישר מהבית, נסענו ברכבת לנהריה ומנהריה לקחנו אוטובוס לתחילת המסלול שאותו התחלנו סביב השעה 8:30.

היום הראשון תמיד הכי מאתגר, כי לוקח לנו זמן לחמם את המנועים מחדש.

צילום: מאור קמינסקי

תחילת ההליכה היא במטעים , הרבה מטעי בננות. הליכה די משעממת ולא יפה, ניתן לדלג על החלק הזה ולהתחיל בעין חרדלית , אך אם אתן בקטע של הספורט תתחילו מחוף אכזיב (מה שאנחנו עשינו).

לאחר מכן הגענו לין חרדלית מסלול מקסים ומהמם, מלא במים לצערנו התעצלנו כל פעם להוריד נעליים במעברי מים והיו פעמים שפשוט נפלנו עם כל הנעל לתוך המים, מה שהיה מאוד לא כיפי אחרי זה בהמשך המסלול, (אבל חוויה שחיברה בין כל מי שהיה בחניון לילה באותו ערב).

צילום: מאור קמינסקי אחרי המטעים בדרך לעין חרדלית

נחל כזיב מהמם, יצא לי לטייל ולעשות אותו מספר רב של פעמים ואף להדריך שם טיולים שנתיים של כיתות וכל פעם מחדש מנסה להבין איך הם עשו את העלייה למצפה מונפורט או הפוך את הירידה מחניון הזיתים...

צילום: מאור קמינסקי

הגענו לבריכת הדולבים וכמובן שישר הורדנו בגדים ונכנסנו למים, זאת הייתה הטבילה הראשנה שלנו באותו היום (מבחירה) והיה שווה כל רגע למרות הקור!

בריכת הדולבים

משם המשכנו לעין טמיר ונכנסנו לנקבה לראות כמה היא מגניבה ויפה , לאחר מכן הגענו לעלייה למצד אבירים בסימון שבילים שחור, העלייה לא פשוטה אבל בסופו של דבר שווה את זה.

ממליצה ללכת בסימון השקוף למצד אבירים מקום יפייפה עם נוף מהמם בעיני- הליכה של הלוך חזור.

צילום: מאור קמינסקי , מצד אבירים

חניון לילה באבירים

משם חזרנו והמשכנו לחניון הלילה שלנו, הכרנו כל מיני אנשים בדרך שגם הם עשו את שביל ים אל ים איתנו והתפלאנו לגלות שאנחנו הראשונים שהגיעו לחניון הלילה.

בחניון הכנו אוכל, התחלנו לאסוף עצים למדורה שסביבה כולנו ייבשנו את הנעליים שלנו שנרטבו בטיול (לחלקנו הם נשרפו, לצערי), עשינו קצת צחוקים, הכרנו אנשים חדשים והלכנו לישון.

יום שני: מאבירים, גשר אלקוש , נחל מורן\נריה שינה במירון חרבת חוממה.

קמנו יחסית מוקדם בבוקר והפעם התחלנו את היום עם חברים חדשים (סתיו, זיו וגיא שהתלווה אלינו לחלק מהזמן ולרוב היינו פוגשים בחניון הלילה) שישנו איתנו בחניון לילה, זה היה ממש נחמד! אחלה חברה באמת.

התחלנו הליכה לצד הכביש במקום לעשות עיקוף, ושם התחברנו לסימון, הדרך שם בהתחלה מבלבלת מכיוון שלא ברור איפה הירידה לשביל, אבל בשאר הדרך הסימון די ברור ואין שום בעיה.

מימין לשמאל: סתיו, זיו, קמינסקי ואני

בשלב כלשהו הגענו לגשר אלקוש וממש אחריו הגענו לעין רטט, ישבנו בנביעה הקטנה לארוחת בוקר\צהריים קטנה ולאחר מכן המשכנו עוד ממש קצת והגענו לעין רטט, מפל מלא במים (בחורף).

הורדנו כמובן בגדים וישר נכנסנו למים, אחלה מים קרים נורא אבל מרעננים ומנקים קצת את הסירחון שזה נחמד.

עין רטט

המשכנו ללכת עד לנחל מורן בדרך עצרנו להפסקה קצרה בעין חותם שבשוקת שם יש מלא מלא מלא סלמנדרות שזה מדהים! התלהבתי מאוד.

בהמשך הדרך ראינו עוד כמה נביעות נחמדות בדרך שנראו די נקיות אבל לא נכנסנו המשכנו לנחל מורן.

שם קצת היינו מותשים כבר ועם הרבה כאבי רגליים, אחד הבנים שהצטרף אלינו קפץ בעין רטט על אבן וחטף מכה אז הלכנו קצת יותר לאט.

עין חותם

טיפסנו בקצב את נחל מורן עד שהגענו לחרבת חוממה (באור יום שזה כיף) שם פתחנו את כל האוהלים שלנו התמקמנו שתינו קפה ותה, פרסנו מזרון שטח ועשינו קצת מתיחות ומדיטצייה קצרה, שעזרו לנו קצת לשחרר את השרירים!

אספנו עצים למדורה ובערב חברה שלי שירה (שלמחרת הצטרפה אלינו ליום טיול) הביאה לנו פיצות ויין לכבוד שישי. התארגנו אכלנו והלכנו לישון.

מדורה בחרבת חוממה

שירה פינקה בפיצות! מימין לשמאל: סתיו, זיו, גיא

יום שלישי: מחרבת חוממה, טיפוס להר מירון, נחל עמוד עליון ולינה בעין כובס.

ביום שלישי קמנו סביב השעה 6:00 ויצאנו למסלול סביב 7:00 התחלנו בטיפוס להר מירון המהמם (מסלול שעשיתי די לא מזמן עם אחותי חן) היה מהמם, הגענו לפסגה ועשינו קצת תמונות וצחוקים.

שירה ואני בבוקר
פקל של בוקר
זיו ואני
קמינסקי ואני

משם הגענו לחניון הפסגה ונפרדנו שם מסתיו וזיו היקרים שטיילו איתנו במשך יומיים, מכיוון שסתיו חטף את המכה ברגל וכבר לא יכל להמשיך.

המשכנו למטה בהתחלה סטינו מהמסלול לבריכת חורף יפה כזאת ומשם המשכנו לחניון הפיתול שם היו כבר מלא אנשים ומלא מכוניות.

הגענו לעין זבד שהיה מלא מלא במים, כמו שלא ראיתי אותו מלא מימי.

עין זבד

מטפסת על כיסא אליהו, צילום: מאור קמינסקי

המשכנו ולקחתי את קמינסקי ושירה איתי לעין אוראי שנמצא בנחל מירון (לא הרבה מכירים), מעיין מקסים ומהממם ביופיו, איך שהגענו דפקתי חליקה וחטפתי מכה יבשה חזקה שלאחר מכן הפכה לכחול יפייפה ועצום על הירך שלי.

נכנסנו למים עשינו שם את הפסקת האוכל שלנו והמשכנו בדרכנו לנחל עמוד.

עין אוראי

בנחל עמוד היה מלא מלא מים ויפה כמו תמיד, חששתי מעט שהפקח לא ייתן לנו מבריכות שכווי להמשיך עד לעין כובס מכיוון שהגענו מאוחר יחסית, הייתה לנו עוד בערך שעה ווחצי הליכה עד לעין כובס ועד לרדת השמש, הפקח היה נחמד וגם הציע לעזור לנו במקרה ונצטרך מים, מכיוון שאין בחניון שם.

בריכות שכווי

ממש אוטוטו מגיעים לעין כובס שם נישן את הלילה האחרון שלנו!

הגענו לעין כובע מעיין מקסים שגם אליו נכנסנו (היה קפוא) אמא של שירה הביאה לנו מים ליום אחרי ושירה הלכה איתה.

נשארנו רק קמינסקי אני וגיא שאיתנו מהיום הראשון ואנחנו רואים אותו לפעמים בשביל ועוד משפחה נחמדה שישנה בחניון איתנו ועשו מסלול אחר.

אכלנו ארוחת ערב, ישבנו קצת סביב המדורה והלכנו לישון.

לדעתי זה היה היום הכי יפה במסלול של ים אל ים למרות שהיינו גמורים.

יום רביעי: מעין כובס, נחל עמוד מרכזי ותחתון וסיום בכנרת.

היום הזה היה לי טיפה יותר קשה, היו לי כאבי רגליים נוראיים, התלבטנו קמינסקי ואני אם לעשות את המסלול או לחזור הבייתה, לילה לפני אמרתי לו שנראה מה מצבי בבוקר ולפי זה נחליט.

קמנו בבוקר ומצבי היה יותר טוב אז החלטנו שנמשיך את הטיול כרגיל, היום הרביעי בעיני הוא היום הכי פחות יפה בים אל ים.

סיימנו את נחל עמוד עליון והתחברנו לנחל עמוד תחתון,

שהיה קצת סבוך ובעל סימונים לא הכי ברורים, הליכה בתוך הנחל שהיה מלא בחלוקי נחל קטנים.

בדרך ראינו כוורת דבורים מטורפת מה שהיה ההיילייט של אותו היום.

ומערות ממש מגניבות בצידי הדרך של הנחל.

כוורת דבורים

עין סתר
מערות בנחל עמוד תחתון
העמוד של נחל עמוד

בסוף נחל עמוד הגענו לעמוד של נחל עמוד, המהמם והמרשים של שמו קראו כך לנחל.

סיימנו והגענו לחנייה משם החלטנו לדלק על ההליכה במטעים עד לכנרת ותפסנו טרמפ מהחנייה עד לכנרת שם סיימנו את הטיול.

ולקחו אוטובוס חזרה לבית עייפים אך מרוצים!

מקווה שהסיפור דרך והטיפים עזרו, תהנו , תטיילו ושמרו נקי!